Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015 13:33

Πολύπλοκο γενετικό υπόβαθρο έχει η παχυσαρκία

Ο πληρέστερος μέχρι γενετικός «χάρτης» της παχυσαρκίας μπορεί να εξηγήσει διάφορα «μυστήρια» σε σχέση με το βάρος, όπως γιατί κάποιος παχαίνει, ενώ ένας άλλος όχι, παρόλο που τρώνε το ίδιο ή γιατί κάποιος είναι παχύσαρκος, αλλά παραμένει απολύτως υγιής. Ένας βασικός παράγοντας γι' αυτά τα παράδοξα, είναι τα γονίδια, όπως δείχνει η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα γενετική έρευνα του είδους, που φωτίζει το πολύπλοκο γενετικό υπόβαθρο της παχυσαρκίας και δείχνει ότι γι' αυτήν δεν ευθύνεται μόνο ένα γονίδιο, αλλά πολλά και μάλιστα όχι τα ίδια σε όλους τους ανθρώπους. Δεν φαίνεται, λοιπόν, να υπάρχει κανένα καθοριστικό «γονίδιο της παχυσαρκίας» που να παίζει από μόνο του ρόλο - κλειδί.

Η μελέτη επιβεβαιώνει ότι μερικοί άνθρωποι κινδυνεύουν περισσότερο από άλλους, λόγω του DNA τους, να βάλουν παραπάνω κιλά. Τουλάχιστον το 20% των διαφορών βάρους μεταξύ των ανθρώπων μπορεί να αποδοθεί στα γονίδια. Το γενετικό υπόβαθρο εξηγεί γιατί ορισμένοι δυσκολεύονται τόσο πολύ να ελέγξουν το βάρος τους, όπως άλλοι άνθρωποι -επίσης λόγω γονιδίων- δεν μπορούν να σταματήσουν το τσιγάρο ή το αλκοόλ. Από την άλλη, είναι πιθανό ότι κάποιος, αν και παχύσαρκος, έχει γονίδια που τον προστατεύουν από τον διαβήτη και τις καρδιοπάθειες, παραμένοντας έτσι υγιής, παρά τα παραπανίσια κιλά του.

Οι ερευνητές της διεθνούς επιστημονικής κοινοπραξίας GIANT (Γενετική Έρευνα Ανθρωπομετρικών Χαρακτηριστικών), που έκαναν δύο ξεχωριστές δημοσιεύσεις στο περιοδικό «Nature» ανέλυσαν γενετικά δείγματα από περίπου 339.000 ανθρώπους.

Διαβάστηκε 1656 φορές